横山 大作, 鶴岡 慶雅, 丸山 孝志, 近山 隆 "コンピュータ将棋プレイヤ「激指」" 平成13年度 夏のプログラミング・シンポジウム, (Aug. 2001).

概要

本論文では、コンピュータ将棋プレイヤ「激指(げきさし)」 における探索の高速化手法を中心に、その設計方針と実装について紹介する。 ゲームプログラミングにおいて、強いプレイヤを作るためは高速に探索できる ことが非常に大きな要件となっている。激指は、 盤面状態変更情報を統一的に表現することによる後戻り処理の一元化、 効き情報のキャッシュ、 マルチスレッド対応の高速アロケータなど、 高速探索のために様々な工夫を行っている。 昨年度に作成した第一世代の激指と比較した結果、 これらの技法は探索の高速化に効果を発揮していることがわかった。

Daisaku Yokoyama, Yoshimasa Tsuruoka, Takashi Maruyama and Takashi Chikayama. Implementation of ``Gekisashi'' -- A Computer Shogi Player. Summer programming symposium, (Aug. 2001).

Abstract

This paper reports a design overview and various techniques used in the implementation of ``Gekisashi'', a computer shogi player. Search speed is a crucial key to strong game players. Gekisashi has been developed using various techniques -- standardized representation of information required for putting back the board state, caching information on valid moves, an efficient thread-safe allocator, and so on. Performance comparison of two versions of Gekisashi with and without proposed techniques proved their efficacy.

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