-------------------------------------------------------------------- Game Programming Workshop (GPW-01) プログラム暫定版 平成13年10月26日 12:30 - 13:45 Registration 13:45 - 14:00 Opening Welcome 14:00 - 14:20 完全に解を保証する必死探索について (S) by 橋本剛 14:20 - 14:50 詰将棋における変別チェックと余詰探索を同時に行える新しいアルゴリズムの提案 (L) by 長井歩 *** tea break ***** 15:20 - 15:50 局面の実現確率に基づくゲーム木探索アルゴリズム (L) by 鶴岡慶雅 15:50 - 16:20 Automatic Feature Construction and Optimization for General Game Player (L) by Tomoyuki Kaneko *** tea break ***** 16:30 - 16:50 コンピュータゲームの興奮度定量化 (S) by 白井暁彦 16:50 - 17:10 RoboCupにおけるゲームの分析にもとづくエージェントの動作決定方式 (S) by 小原宗士 平成13年10月27日 9:10 - 9:40 Every Two-times Sorting Sequence Falls onto a Cycle (L) by Makoto Sakuta 9:40 - 10:00 しりとりゲームの数理的解析 (S) by 伊藤隆 10:00 - 10:30 Solving 5x5 Amazons (L) by Martin Mueller *** coffee break ***** 10:50 - 11:20 An Overview of NECI's Genetic Game Server (L) by Michael Buro 11:20 - 11:40 ネット上でカードゲームを行うための汎用プロトコルの開発 (S) by 小出雅人 11:40 - 12:00 操作パズルの新しいメディアへの応用に向けて (S) by 前田篤彦 *** lunch break ***** 13:15 - 14:15 招待講演 Knowledge and Search in Computer Go by Keh-Hsun Chen *** break ***** 14:45 - 17:30 POSTER SESSION (14件) 囲碁棋譜データからの着手候補の自動生成 by Liu Xin 囲碁序盤における局面評価法の評価 by 田島守彦 囲碁における決定木を使った着手の価値の学習 by 阿部能明 Computer Bridge as Victim of Human Deceptive Plays by 小林紀之 Search Efficiency in Computer Shogi: A case study using TACOS by Masafumi Takeshita 反復回帰分析による局面評価関数の調整 by 本堂敦 将棋における指し手経路を利用した水平線効果対策 by 佐藤健一 NNを利用したTD(λ)法に基づく将棋の評価関数の学習 by 松本慶太 棋譜からのプレイヤ意図の抽出 by 西島恵介 ロールプレイングゲームの戦闘バランスにおける成長を考慮した心理的要素の解析 by 高木幸一郎 Endgame Database of Amazons by Shunsuke Soeda ニューラルネットワークによるサッカーエージェントの守備的ポジショニングの学習 by 入沢達矢 A Turning Point in Speculative Play by Yoichiro Kajhara Opponent Modeling in Games using Concept Mapping by Uri Globus 平成13年10月28日 9:10 - 9:30 Using Castle and Assault Maps for Guiding Opening and Middle Game Play in Shogi (S) by Reijer Grimbergen 9:30 - 9:50 将棋の評価関数の非線形性 (S) by 鈴木豪 9:50 - 10:10 決定木を用いた将棋の局面評価 (S) by 渡辺聡 *** coffee break ***** 10:30 - 11:00 数値的な特徴にもとづく囲碁局面の解析 (L) by 中村克彦 11:00 - 11:30 空間的チャンクから因果的チャンクへ (L) by 伊藤毅志 11:30 - 11:50 Evolutionary changes of game-strategic estimate (S) by Nobuo Takeshita 11:50 - 12:00 Closing -----------------------------------------------------------------